sábado, 13 de febrero de 2016

Aniversarios (CX) [Febrero / February 7-13]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Febrero aquí / All anniversaries for February here.
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El 7 de Febrero es el cumple de

Sir George Russell Drysdale, artista australiano nacido en Bognor Regis, Sussex, Inglaterra, en 1912. Ganó el prestigioso premio Wynne de Sofala, en 1947, y representó a Australia en la Bienal de Venecia en 1954. Fue influenciado por el arte abstracto y surrealista, y "creó una nueva visión de la escena australiana tan revolucionario e influyente como la de Tom Roberts".
Tuvo problemas de visión durante toda su vida, y era prácticamente ciego del ojo izquierdo desde los 17 años debido a un desprendimiento de retina. Drysdale trabajó en la finca de su tío en Queensland, y como jackaroo (vaquero) en Victoria. Un encuentro casual en 1932 con el artista y crítico Daryl Lindsay le despertó a la posibilidad de una carrera como artista. Con el apoyo de un compañero artista, Drysdale estudió con el artista modernista y maestro George Bell en Melbourne desde 1935 hasta 1938. También hizo varios viajes a Europa; durante 1938-1939, asistió a la Escuela de Grosvenor en Londres y la Grande Chaumière en París. Al momento de su regreso del tercero de estos viajes, en junio de 1939, Drysdale fue reconocido dentro de Australia como un importante talento emergente, pero todavía tenía que encontrar una visión personal. Su decisión de abandonar Melbourne para Albury y luego Sydney en 1940 jugó un papel decisivo en el descubrimiento de su tema de toda la vida, el interior de Australia y sus habitantes.

"Tom & Lilah", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 71 x 91,5 cm., 1963, Potts Point, Sydney.
Colección Privada / Private Collection
Tom y Lila es una imagen única en la obra de Drysdale, y un tema raro en el arte australiano. Muestra un campo cerca de Hall's Creek, en la región de Kimberly en el oeste australiano, al borde del Great Sandy Desert. La pintura registra la relación íntima entre un hombre blanco y una mujer negra. Drysdale evoca la domesticidad de la escena: la pareja lleva sombreros iguales, Tom tiene una taza vacía en la mano y, como se ve a través de la puerta de la tienda, está la cama que comparten.

Tom and Lilah is a unique image in Drysdale's oeuvre and a rare theme in Australian art, showing a camp near Hall's Creek in the Kimberley region of Western Australia, on the edge of the Great Sandy Desert. The painting records the intimate relationship between a white man and a black woman. Drysdale evokes the domesticity of the scene: the couple wear matching hats, Tom holds an empty cup in his hand and, visible through the tent flap, is the bed they share.

Russell Drysdale en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXL-1)]


El 8 de Febrero es el cumple de

Paula Modersohn-Becker, pintora alemana nacida en 1876, una de los más importantes representantes del expresionismo temprano.
En 1888 la familia se trasladó desde Dresden a Bremen. Durante una visita a una tía en Londres, Becker recibió su primera instrucción en dibujo. En 1893 descubrió las obras del círculo de artistas de Worpswede; Otto Modersohn, Fritz Mackensen, Fritz Overbeck y Heinrich Vogeler presentaron sus pinturas en el Museo de Arte de Bremen, el Kunsthalle Bremen.
Paula Becker fue instruida en los métodos del realismo y el naturalismo, pero abandonó esas técnicas para entrar en el fauvismo.
En una breve carrera, interrumpida por una embolia a la edad de 31 años, creó una serie de imágenes innovadoras de gran intensidad. Se la reconoce como la primera artista en pintar desnudos femeninos. Utilizando delineados en sus diseños y un fuerte cromatismo, ella y compañeros artistas Picasso y Matisse introdujeron el mundo de la modernidad a principios del siglo XX.
Murió en 1907.

"Selbstbildnis frontal / Autorretrato de frente / Self Portrait, front", aguada / gouache, 24,5 x 26,5 cm., 1897.
Paula-Modersohn-Becker-Stiftung (Bremen, Alemania / Germany)

Paula Modersohn-Becker en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (CXLV-1)]


El 9 de Febrero es el cumple de

Paul Joseph Jamin, pintor francés de la escuela Clasicismo Académico, nacido en 1853.
Era el hijo de Jules Jamin, reconocido físico y secretario permanente de la Academia de Ciencias de Francia. Se casó con Marie Caroline Agustín Bastien en 1882, con la que tuvo cuatro hijos.
Sus pinturas se exhibieron con frecuencia en el Salón durante el último cuarto del siglo XIX. Una de sus pinturas más conocidas es "Le Brenn et sa parte de Butin" (1893), que representa el jefe bárbaro Breno viendo sus cautivas después del saqueo de Roma.
Jamin murió en París en 1903.

"Le Brenn et sa parte de Butin / Breno y su parte del botín o Botín de la batalla / 
Brennus and His Share of the Spoils or Spoils of the Battle"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 162 × 118 cm., 1893. Colección Privada / Private Collection


El 10 de Febrero es el cumple de

Luis Javier Gayá Soler, pintor y escultor español nacido en 1962.
Estudió dos años en la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, y se licenció en Bellas Artes en 1987, en la especialidad de Restauración y, en 1998, en la de Pintura. Dos años más tarde finalizó los cursos de doctorado.
En 1995 obtuvo el Premio Reina Sofía de Poesía Iberoamericana  en el LXII Salón de Otoño, y fue vicepresidente de la Asociación Española de Pintores y Escultores hasta 2004.
A partir de 1996 forma parte de la Escuela de Pintores Figurativos de El Escorial (Madrid).
Estudió y trabajó en Madrid y Roma, donde ha residido durante varios periodos desde 1987.

"Arco di Settimio Severo / Arco de Septimio Severo / Septimius Severus Arch"
Aguada y lápiz / gouache and pencil, c.2005. Fundación Mapfre (España / Spain)


El 11 de Febrero es el cumple de

Luis Paret y Alcázar, pintor español del barroco tardío o rococó, nacido en 1746.
Recibió su primera instrucción con Antonio González Velázquez y asistió a la Real Academia de San Fernando de Madrid, donde ganó un segundo premio en un concurso de pintura en 1760, y el primer premio en 1766. Entró en el estudio del pintor francés Charles de la Traverse, que trabajó para el marqués de Ossun, el embajador de Francia en España. Por desgracia, al regresar a Madrid, a pesar de convertirse en un maestro en la Academia de San Fernando a la edad de 33 años, recibió principalmente encargos reales de pintura y grabados de vistas de los puertos, el equivalente español de la vedute, y también de obras de construcción en proyecto. Durante algunos años fue desterrado a Puerto Rico, donde formó al pintor José Campeche. También pintó flores en bodegones y pinturas de género llamadas bambochadas por su enfoque en las costumbres de las clases bajas.
Murió en 1799.

"Una cebra / A Zebra", aguada de pigmentos opacos sobre papel verjurado /
gouache of opaque pigments on laid paper, 48,5 x 34,5 cm., 1774. Museo del Prado (Madrid, España / Spain)


El 12 de Febrero es el cumple de

Jean Effel (François Lejeune), pintor, caricaturista, ilustrador y periodista francés nacido en 1908. Se consideraba a sí mismo esencialmente un periodista y comentarista político.
Eiffel nació en París y se graduó en arte, música y filosofía. A pesar de todos los esfuerzos y deseos de su padre para que se hiciera cargo de su oficio de comerciante, Effel eligió una trayectoria de artista profesional. A menudo dibujó para el periódico francés L'Humanité y también es autor de las ilustraciones de las fábulas de Jean de la Fontaine.
El ciclo de dibujos animados de la creación del mundo se considera que es su obra más importante. Fue filmado en 1957 por el director E. Hofman. El ciclo completo incluye cinco libros: Le Ciel et la terre (El cielo y de la tierra), Les Plantes et Animaux (Las plantas y los animales), L'Homme (El hombre), La Femme (La mujer) y Le Roman d'Adam et Eve (La historia de Adán y Eva). Entre sus obras importantes está también la colección de caricaturas antifascistas de 1935 y el libro de dibujos animados "Cuando los animales aún hablaban", desde 1953.
Las pinturas de Effel son de fácil lectura, fresca, divertida y novedosa, y llevan su rizada firma reconocible, a menudo con una pequeña margarita en la esquina inferior derecha que muestra la visión amable del mundo del autor.
Jean Effel tuvo una estrecha relación con la URSS y Checoslovaquia, y fue presidente de larga data de la Sociedad de Amistad Francesa-Checoslovaca. Recibió el Premio Lenin de la Paz en 1967.
Murió en París en 1982.

"Affichette calendrier. Laboratoire pharmaceutique Le Brun - Adam et Ève /
Póster calendario. Laboratorio farmacéutico Le Brun - Adán y Eva / 
Calendar Poster. Pharmaceutical Lab Le Brun - Adam and Eve", 16 x 23 cm., 1960
Comment on a commence à s'enrhumer....
Il y en a qui ont des manteaux fourrure... Et d'autres, rien à se mettre sur le dos! /
Como se empezó a pasar frío...
Hay quienes tienen abrigos de piel... ¡y otros nada que echarse encima! /
How did you begin to catch cold ....
There are those who have fur coats ... And others, nothing to put on the back!


Hoy, 13 de Febrero, es el cumple de

Maximiliano Pirner, pintor checo nacido en 1854. Fue miembro de la Secesión de Viena, y asociado a la Unión Mánes de Bellas Artes.
Entre 1872-1874 estuvo inscrito en la Academia de Bellas Artes de Praga y de 1875 a 1879 en la Academia de Bellas Artes de Viena, donde estudió con su paisano, Josef Matyáš Trenkwald. Permaneció en Viena hasta 1887, aunque no fue un participante activo en la comunidad artística local. En ese momento, se convirtió en profesor en la Academia de Praga y fue nombrado Maestro allí en 1896
Los temas habituales de Pirner fueron la mitología clásica (como la Medusa, 1891 y Hécate (o Hécate), 1901) y la macabra (como Sleepwalker o muchacha en camisón camina sobre el antepecho de la ventana) (1878), el Demonio del amor (1893) y la Alegoría de la muerte (1895)). Pirner realizó una serie de bocetos de figuras femeninas, muchos de ellos desnudos. También hizo vitrales y medallas.
Descrito por un crítico como artista capaz de haber logrado el "dominio de la línea sinuosa", Pirner también tuvo sus detractores. Un crítico contemporáneo, al tiempo que reconocía el talento de Pirner, lo consideraba un "místico extra-sofisticado."
Murió en 1924.

"V rozkvětu (Démon láska V) / En plena floración (El demonio del amor V) / 
In Full Bloom (Demon of Love V)", 59 x 45 cm., 1883-84
La serie consiste en 13 partes de "El demonio del amor", todas pastel sobre papel / 
The series consists of 13 Demon of love parts, all pastel on paper

Maximiliano Pirner en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XXII)]


Textos en inglés / English translation

On February 7 is the birthday of

Sir George Russell Drysdale, Australian artist born in Bognor Regis, Sussex, England, in 1912. He won the prestigious Wynne Prize for Sofala in 1947, and represented Australia at the Venice Biennale in 1954. He was influenced by abstract and surrealist art, and "created a new vision of the Australian scene as revolutionary and influential as that of Tom Roberts".
He had poor eyesight all his life, and was virtually blind in his left eye from age 17 due to a detached retina. Drysdale worked on his uncle's estate in Queensland, and as a jackaroo in Victoria. A chance encounter in 1932 with artist and critic Daryl Lindsay awakened him to the possibility of a career as an artist. Supported by a fellow artist, Drysdale studied with the modernist artist and teacher George Bell in Melbourne from 1935 to 1938. He also made several trips to Europe; during 1938–39, he attended the Grosvenor School in London and the Grande Chaumière in Paris. By the time of his return from the third of these trips in June 1939 Drysdale was recognised within Australia as an important emerging talent, but had yet to find a personal vision. His decision to leave Melbourne for Albury and then Sydney in 1940 was instrumental in his discovery of his lifelong subject matter, the Australian outback and its inhabitants.

On February 8 is the birthday of

Paula Modersohn-Becker, German painter born in 1876, and one of the most important representatives of early expressionism.
In 1888 the family moved from Dresden to Bremen. While visiting an aunt in London, Becker received her first instruction in drawing. In 1893 she was introduced to works of the artists' circle of Worpswede; Otto Modersohn, Fritz Mackensen, Fritz Overbeck and Heinrich Vogeler presented their paintings in Bremen's Art Museum, Kunsthalle Bremen.
Paula Becker was trained in the methods of realism and naturalism, and she abandoned those techniques to move into Fauvism.
In a brief career, cut short by an embolism at the age of 31, she created a number of groundbreaking images of great intensity. She is becoming recognized as the first female painter to paint female nudes. Using bold forays into subject matter and chromatic color choices, she and fellow-artists Picasso and Matisse introduced the world to modernism at the start of the twentieth century.
She died in 1907.

On February 9 is the birthday of

Paul Joseph Jamin, French painter of the Academic Classicism school, born in 1853.
He was the son of Jules Jamin, renowned physicist and permanent secretary of the French Academy of Sciences. He married Augustine Marie Caroline Bastien in 1882, with whom he had four children.
His paintings were shown frequently at the Salon throughout the last quarter of the nineteenth century. One of his best-known paintings is Le Brenn et sa part de butin (1893), which depicts the barbarian chieftain Brennus viewing his captives after the looting of Rome.
Jamin died in Paris in 1903.

On February 10 is the birthday of

Luis Javier Gaya Soler, Spanish painter and sculptor born in 1962.
He studied two years at the School of Architecture of Madrid, and graduated in Fine Arts in 1987, specializing in Restoration, and in Painting in 1998. Two years later he completed doctoral courses.
In 1995 he won the Queen Sofia Ibero-American Poetry Prize in the LXII Salon d'Automne, and was vice president of the Spanish Association of Painters and Sculptors until 2004.
Since 1996 he is part of the School of Figurative Painters of El Escorial (Madrid). He studied and worked in Madrid and Rome, where he has lived for several periods since 1987.

On February 11 is the birthday of

Luis Paret y Alcázar, Spanish painter of the late-Baroque or Rococo period born in 1746.
He first trained with Antonio González Velázquez and attended the Academia Real de San Fernando in Madrid, where he won a second prize in a painting contest in 1760, and first prize in 1766. He entered the studio of the French painter Charles de la Traverse, who worked for the Marchese of Ossun, the ambassador of France in Spain. Unfortunately upon returning to Madrid, despite becoming a teacher in the Academia de San Fernando at age 33 years, he mainly received royal commissions to paint and engrave vistas of ports, the Spanish equivalent of vedute, and also of planned works of construction. For some years, he was banished to Puerto Rico, where he trained the painter Jose Campeche. He also painted flowers in still life and genre paintings called bambochadas for their focus on the customs of the underclasses.
He died in 1799.

On February 12 is the birthday of

Jean Effel (François Lejeune), French painter, caricaturist, illustrator and journalist born in 1908. Mostly he considered himself to be journalist and political commentator.
Effel was born in Paris and graduated in art, music and philosophy. Despite all efforts and wishes of his father to take over his merchant trade, Effel chose path of a professional artist. Often he drew for French newspaper l'Humanité and he is also author of illustrations of Jean de La Fontaine fables.
The cartoon cycle The Creation of the World is considered to be his greatest work. It was filmed in 1957 by director E. Hofman. The entire cycle includes five books: Le Ciel et la Terre (Sky and earth), Les Plantes et Animaux (Plants and animals), L'Homme (Man), La Femme (Woman) and Le Roman d'Adam et Eve (Story of Adam and Eve). Among his important works are also the collection of anti-fascist caricatures from 1935 and the book of cartoons When Animals Still Talked from 1953.
Effel's paintings are easily readable, fresh, humorous and novel, and carry his recognizable curly signature often with a little daisy in the lower right corner that shows the author's kind view of the world.
Jean Effel had close relation to the USSR and Czechoslovakia, and was the longstanding chairman of the Company of French-Czechoslovak Friendship. He received the Lenin Peace Prize in 1967.
He died in Paris in 1982.

Today, February 13, is the birthday of

Maximilian Pirner, Czech painter born in 1854. He was a member of the Vienna Secession, and associated with the Mánes Union of Fine Arts.
He was enrolled from 1872 to 1874 at the Academy of Fine Arts, Prague and from 1875 to 1879 at the Academy of Fine Arts, Vienna, where he studied with his countryman, Josef Matyáš Trenkwald. He remained in Vienna until 1887, although he was not an active participant in the local artistic community. At that time, he became a teacher at the Academy in Prague and was named a Professor there in 1896
Pirner's usual themes were classical mythology (such as his Medusa (1891) and Hecate (or Hekate) (1901)) and the macabre (such as Sleepwalker (or Girl in Her Nightie Walks on the Window-Ledge) (1878), Daemon Love (1893), and Allegory of Death (1895)). Pirner completed a number of sketches of female figures, many of them nudes. He also did stained glass windows and medals.
Described by one critic as having achieved "mastery of the sinuous line". Pirner also had his detractors. One contemporary critic, while acknowledging Pirner's talent, considered him an "over-sophisticated mystic."
He died in 1924.

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