jueves, 18 de septiembre de 2014

Judy y los Fotógrafos / Judy and the Photographers (II)

En junio de este mismo año publiqué un post dedicado a la notable fotógrafa estadounidense Judy Dater. Mientras seleccionaba imágenes, noté que Judy retrató durante la década de los '70 a una serie de destacados fotógrafos. Todas sus imágenes son realmente buenas. 
Este es el segundo post (el primero aquí) dedicado a esta colección de retratos, que me sirve además para aportar algo de información y presentar algunas de sus obras.
Textos en inglés al final del post, marcados con [*] en cada párrafo.

Judy Dater por / by Jack von Euw

In June this year I published a post dedicated to the remarkable American photographer Judy Dater. While I was selecting pictures, I noticed that during the decade of 1970, Judy portrayed a number of notable photographers. All her photographs are really good. 
This is the second post (the first one here) dedicated to this collection of portraits, that serves me well to provide some information and present some of their works.
English texts at the end of this post, marked with [*] in each paragraph.
______________________________________________________________

Judy y los Fotógrafos / 
Judy and the Photographers (II)

Eikoh Hosoe, 1976 © Judy Dater

Eikoh Hosoe (細江 英公), nacido en 1933, es un fotógrafo y cineasta japonés que emergió durante los movimientos artísticos experimentales posteriores a la Segunda Guerra Mundial. Más imágenes e información en el post previo. [1]

Eikoh Hosoe en "El Hurgador" / in this blog: [Fotógrafos japoneses (IV)], [Asonancias (I)], [Asonancias (VIII)]
______________________________________________________________

Laura Gilpin, 1977 © Judy Dater

Laura Gilpin fue una fotógrafa estadounidense nacida en 1891, conocida por sus fotografías de los nativos americanos, especialmente los Navajo y los Pueblo, y los paisajes del sudoeste. 
En 1903, en su duodécimo cumpleaños, Gilpin recibió una cámara Brownie de sus padres, y la utilizó sin parar durante varios años. 
Gilpin dijo que hizo su más temprana autochome fechada en 1908 cuando tenía 17 años. Dado que este proceso sólo se había alcanzado amplia difusión aquél año, su interés en la fotografía fue más que notable para una adolescente de la época. Cuando decidió que quería estudiar fotografía en serio, Käsebier le aconsejó ir a la Escuela Clarence White en la ciudad de Nueva York. 
Su obra temprana fue de estilo pictorialista, pero para la década de 1930 se había alejado del enfoque suave de aquél estilo. Encontró su auténtica visión en los pueblos y paisajes del suroeste de Estados Unidos, y publicó varios libros sobre la región. 
Llegó a convertirse en una de los grandes maestras del arte de la impresión de platino, y muchas de estas impresiones se encuentran ahora en museos de todo el mundo 
Murió en 1979. [2]

Laura Gilpin, "Una matriarca Navajo / A Navajo Matriarch", 1952

Laura Gilpin en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (LXVII)]
______________________________________________________________

Beaumont Newhall, 1977 © Judy Dater

Beaumont Newhall fue un curador, historiador de arte, escritor y fotógrafo estadounidense nacido en 1908. Su libro "La Historia de la Fotografía" sigue siendo uno de los más importantes en el campo y se ha convertido en un libro de texto clásico de historia de la fotografía. Newhall fue el destinatario de numerosos premios y reconocimientos por sus logros. 
Aunque Newhall quería estudiar cine y fotografía en la universidad, no se enseñaban como disciplinas separadas cuando se matriculó en la Universidad de Harvard. En lugar de ello, optó por estudiar historia del arte y museología. 
Mientras estuvo en Harvard, Newhall fue muy influenciado por su instructor Paul J. Sachs. En 1931, después de recibir su Maestría en Harvard, Sachs ayudó Newhall obtener un puesto como profesor en el Museo de Arte de Filadelfia.
Debido a las dificultades financieras durante la Depresión, Newhall no pudo dedicarse a sus estudios de doctorado, y finalmente aceptó un puesto en el Museo de Arte Moderno para tener una fuente de ingresos estable. 
En 1940, Newhall se convirtió en el primer director del departamento de fotografía del MoMA. 
Murió en 1993. [3]

Beaumont Newhall, "Edward Weston en el techo del / on Roof of MoMA", 1946

Beaumont Newhall en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (LXXVI)]
Edward Weston en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]
______________________________________________________________

Imogen Cunningham © Judy Dater

Imogen Cunningham fue una fotógrafa estadounidense nacida en Portland, Oregon, en 1883. Más imágenes e información en posts previos. [4]

Imogen Cunningham en "El Hurgador" / in this blog:
______________________________________________________________

Jerry Uelsmann and Jack Welpott, 1973 © Judy Dater

Jack Welpott es un fotógrafo estadounidense nacido en 1923. 
Recibió su educación primaria y secundaria en escuelas de Missouri, Illinois e Indiana. Sirvió en la Segunda Guerra Mundial y regresó al estado de Indiana para asistir a su Universidad. En 1949 obtuvo su licenciatura en Economía por la Universidad de Indiana, Bloomington. Inseguro acerca de qué camino tomar, se matriculó en una clase de fotografía y conoció al legendario instructor de fotografía Henry Holmes Smith. Bajo su tutela, Welpott quedó cautivado con la fotografía en blanco y negro como forma de arte. 
Comenzó su larga carrera docente en San Francisco State College, mientras seguía con su carrera de fotógrafo profesional. En 1973 fue galardonado con la Medalla de Arles, Francia; más tarde ese mismo año recibió una beca del Fondo Nacional de las Artes; y, en 1983, una beca Polaroid en asociación con el Museo de Artes Fotográficas de San Diego. [5]

Jack Welpott, "Gemelas granjeras / Farmer Twins", Indiana, 1958

Jerry N. Uelsmann es un fotógrafo estadounidense nacido en 1934, precursor del fotomontaje en el s.XX en su país. Más imágenes e información en los demás posts. [6]

Jerry Uelsmann en "El Hurgador" / in this blog:
______________________________________________________________

John Gutmann, 1975 © Judy Dater

John Gutmann fue un fotógrafo y pintor estadounidense de origen alemán nacido en 1905. 
Después de huir de la Alemania nazi, Gutmann adquirió un puesto de trabajo en los Estados Unidos como fotógrafo para varias revistas alemanas. Gutmann rápidamente se interesó por el estilo de vida estadounidense, que intentó capturar a través del lente de su cámara. En especial se interesó en el escenario de la música Jazz. Gutmann es reconocido por su ángulo de cámara único conocido como "vista de gusano", opuesto a la "vista de pájaro". 
Disfrutaba tomar fotos de cosas corrientes y haciéndolos parecer especiales. 
Creó el Premio Beca de Fotografía John Gutmann, a través de la Fundación San Francisco. 
Murió en 1998. [7]

John Gutmann, "Esperando / Waiting", Mobile, Alabama, 1937

John Gutmann en "El Hurgador" / in this blog[Sucedió en el museo (V)], [Aniversarios Fotografía (CLXXVIII)]
______________________________________________________________

Ansel Adams, 1977 © Judy Dater

Ansel Easton Adams, fotógrafo estadounidense y ambientalista nacido en 1902. Más imágenes e información en posts previos. [8]

Ansel Adams en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All Links]
______________________________________________________________

Lucien Clergue, 1971 © Judy Dater

Lucien Clergue es un fotógrafo francés nacido en 1934. Más imágenes e información en otros posts [9]

Lucien Clergue, "Picasso au chapeau chez l'antiquaire / con sombrero en el anticuario / 
With a hat in the Antiquarian", Arlés, 1959

Lucien Clergue en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios Fotografía (CXXXVI)]
Pablo Picasso en "El Hurgador" / in this blog: [Todos los enlaces / All links]

Lucien Clergue, "Nu zébré avec tête / Desnudo cebra con cabeza / Nude Zebra with Head", 1998
______________________________________________________________

Minor White, 1975 © Judy Dater

Minor Martin White fue un fotógrafo, teórico, crítico y educador estadounidense nacido en 1908. Combinó un intenso interés en cómo la gente veía y entendía la fotografía, con una visión personal guiada por una variedad de filosofías espirituales e intelectuales. 
Comenzando en Oregon en 1937 y hasta que murió en 1976, White tomó miles de fotografías en blanco y negro y en color de paisajes, gente y temas abstractos, creadas con maestría técnica y un intenso sentido visual de luces y sombras. Enseñó en muchas clases, talleres y retiros de fotografía en la Escuela de Bellas Artes de California, el Instituto Tecnológico de Rochester, el Instituto de Tecnología de Massachusetts, en otras escuelas y en su propia casa. Siendo gay, vivió gran parte de su vida secretamente, con miedo a expresarse en público por temor a la pérdida de sus puestos de trabajo docente, y algunas de sus imágenes más convincentes son estudios de figuras de hombres a los que enseñaba, o con los que tuvo relaciones. Él ayudó a iniciar y durante muchos años fue editor de la revista de fotografía Apertura. Después de su muerte en 1976, White fue aclamado como uno de los más grandes fotógrafos de Estados Unidos. [10]

Minor White, del libro "Ritos y Pasajes" / From the book "Rites & Passages"

Minor White en "El Hurgador" / in this blog: [Recolección (XXIX)], [Aniversarios Fotografía (CCXLII)]
______________________________________________________________

Mary Ellen Mark, 1973 © Judy Dater

Mary Ellen Mark es una fotógrafa estadounidense nacida en 1940, conocida por su obra en fotoperiodismo, retrato y fotografía publicitaria. Más imágenes e información en el post previo. [11]

Mary Ellen Mark en "El Hurgador" / in this blog:
______________________________________________________________

Paul Caponigro, 1973 © Judy Dater

Paul Caponigro es un fotógrafo estadounidense nacido en 1932, de Boston, Massachusetts. 
Caponigro estudió con Minor White y ha sido galardonado con dos becas Guggenheim y tres becas del NEA. Sus mejores fotografías conocidas son "Ciervos blancos corriendo" y "Manzana galaxia". Su temática incluye el paisaje y la naturaleza muerta, con especial interés por las formas naturales. Es conocido por sus obras paisajistas y por las cualidades místicas y espirituales de su obra. A menudo se le considera uno de los fotógrafos de paisaje más destacados de América. 
La primera exposición individual de Caponigro tuvo lugar en la George Eastman House en 1958. En la década de 1960 enseñó fotografía a tiempo parcial en la Universidad de Boston, mientras era consultor de Polaroid Corporation en diversas investigaciones técnicas.
El trabajo de Caponigro está incluida en las colecciones del Guggenheim, Whitney, Norton Simon Museum, New Mexico Museum of Art y San Francisco Museum of Modern Art. [12]

Paul Caponigro, "Redding Connecticut", 1968

"Ciervos blancos corriendo / Running White Deer", County Wicklow, Irlanda / Ireland, 1967

Paul Caponigro en "El Hurgador" / in this blog: [Aniversarios Fotografía (XLVI)]
__________________________________________________

Más información e imágenes sobre Judy en / More images and info about Judy in:

Judy Dater en "El Hurgador" / in this blog:

Retratos de los fotógrafos publicados con autorización de la artista (¡Muchas gracias, Judy!)
Portraits of the photographers published with artist's permission (Thanks a lot, Judy!)


Textos en inglés / English Translation

[1]
Eikoh Hosoe (細江 英公), born 18 March 1933 in Yonezawa, Yamagata) is a Japanese photographer and filmmaker who emerged in the experimental arts movement of post-World War II Japan. More images and information in the previous post.

[2]
Laura Gilpin was an American photographer born in 1891, known for her photographs of Native Americans, particularly the Navajo and Pueblo, and her Southwestern landscapes.
In 1903, for her twelfth birthday. Gilpin received a brownie camera from her parents, and she used it incessantly for several years.
Gilpin said she made her earliest dated autochome in 1908 when she was 17 years old. Since this process had only become widely available the year, she showed remarkable interest in photography for a teenage girl at that time. When she decided she wanted to seriously study photography, Käsebier advised her to go to at the Clarence White School in New York City.
Her early work was in the Pictorialist style, but by the 1930s she had moved away from the soft-focus look of that style. She found her true vision in the peoples and landscapes of the American Southwest, and she published several books on the region.
She went to become one of the great masters of the art of platinum printing, and many of her platinum prints are now in museums around the world
She died in 1979.

[3]
Beaumont Newhall was an American curator, art historian, writer, and photographer born in 1908. His book The History of Photography remains one of the most significant accounts in the field and has become a classic photographic history textbook. Newhall was the recipient of numerous awards and accolades for his accomplishments.
Although Newhall wanted to study film and photography in college, the subjects were not being taught as separate disciplines when he enrolled at Harvard University. Instead, he chose to study art history and museum studies.
While at Harvard, Newhall was greatly influenced by his instructor Paul J. Sachs. In 1931, after receiving his Master's Degree from Harvard, Sachs helped Newhall obtain a position as lecturer at the Philadelphia Museum of Art in Philadelphia.
Because of financial difficulties during the Depression, Newhall was not able to devote himself to his doctoral studies, and eventually accepted a position at the Museum of Modern Art as a stable source of income.
In 1940, Newhall became the first director of MOMA's photography department.
He died in 1993.

[4]
Imogen Cunningham was an American photographer born 1883 in Portland, Oregon. More images and information in previous posts.

[5]
Jack Welpott is an American photographer born in 1923.
He was educated at primary and secondary schools in Missouri, Illinois and Indiana. He served in World War II, and returned to the Hoosier state to attend Indiana University. In 1949, he earned his BS in Economics from the Indiana University, Bloomington. Unsure of his direction, he enrolled in a photography class and met the legendary photography instructor Henry Holmes Smith. Under his tutelage, Welpott became enthralled with black-and-white photography as a fine art form.
He began his long teaching career at San Francisco State College as he pursued the career of a professional photographer. In 1973 he was the recipient of the Medal of Arles, France; later that same year he received a grant from the National Endowment for the Arts; and, in 1983, a Polaroid grant in association with the Museum of Photographic Arts, San Diego.

[6]
Jerry Uelsmann is an American photographer born in 1934. He was the forerunner of photomontage in the 20th century in America. More images and information in the other posts.

[7]
John Gutmann was a German-born (1905) American photographer and painter.
After fleeing Nazi Germany, Gutmann acquired a job in the United States as a photographer for various German magazines. Gutmann quickly took an interest in the American way of life and sought to capture it through the lens of his camera. He especially took an interest in the Jazz music scene. Gutmann is recognized for his unique "worm's-eye view" camera angle, opposite of "bird's eye view".
He enjoyed taking photos of ordinary things and making them seem special.
He created the John Gutmann Photography Fellowship Award, through the San Francisco Foundation.
He died in 1998.

[8]
Ansel Easton Adams was an American photographer and environmentalist born in 1902. More images and information in previous posts.

[9]
Lucien Clergue is a French photographer born in 1934. More images and information in other posts.

[10]
Minor Martin White was an American photographer, theoretician, critic and educator born in 1908. He combined an intense interest in how people viewed and understood photographs with a personal vision that was guided by a variety of spiritual and intellectual philosophies.
Starting in Oregon in 1937 and continuing until he died in 1976, White took thousands of black-and-white and color photographs of landscapes, people and abstract subject matter, created with both technical mastery and a strong visual sense of light and shadow. He taught many classes, workshops and retreats on photography at the California School of Fine Arts, Rochester Institute of Technology, Massachusetts Institute of Technology, other schools, and in his own home. He lived much of his life as a closeted gay man, afraid to express himself publicly for fear of loss of his teaching jobs, and some of his most compelling images are figure studies of men whom he taught or with whom he had relationships. He helped start and for many years was editor of the photography magazine Aperture. After his death in 1976, White was hailed as one of America's greatest photographers.

[11]
Mary Ellen Mark in an American photographer born in 1940, known for her photojournalism, portraiture, and advertising photography. More images and information in the previous post.

[12]
Paul Caponigro is an American photographer born in 1932, from Boston, Massachusetts.
Caponigro studied with Minor White and has been awarded two Guggenheim Fellowships and three grants from the NEA. His best known photographs are Running White Deer and Galaxy Apple. His subject matter includes landscape and still life, taking an interest in natural forms. He is best known for his landscape works and for the mystical and spiritual qualities of his work. He is often regarded as one of America's foremost landscape photographers.
Caponigro's first one-man exhibition took place at the George Eastman House in 1958. In the 1960s Caponigro taught photography part-time at Boston University while consulting the Polaroid Corporation on various technical research.
Caponigro's work is included in the collections of the Guggenheim, Whitney, Norton Simon Museum, New Mexico Museum of Art and San Francisco Museum of Modern Art.

1 comentario:

  1. Muy buen dramatismo. La matriarca Navajo ha sido muy vista como ejemplo de la mujer indígena americana en libros de etnografía.

    ResponderEliminar