miércoles, 30 de abril de 2014

Aniversarios (XIII) [Abril / April 27-30]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Abril aquí / All anniversaries for April here.
_________________________________________________________

El 27 de Abril es el cumple de

Lutz Ackermann, escultor alemán nacido en 1941 en Sindelfingen. Se graduó en los años 1955 a 1958. Se formó como hojalatero, fontanero y chapista de Daimler-Benz. Estudió dibujo desde 1958 hasta 1960 con S. Werner en Stuttgart. Hasta 1964 trabajó como artista gráfico y diseñador industrial y desde entonces exclusivamente como escultor. Desde 1973 produjo obras en acero, madera y piedra. Presentó exposiciones individuales y colectivas de artistas desde 1979. Lutz Ackermann inició en 1986 la ampliación de su estudio, antigua casa del ferrocarril, convirtiendo el proyecto en una obra de arte llamada (KKW).
Ha ganado varios premios y fue uno de los artistas participantes del Simposio con César Manrique en Lanzarote, Gran Canaria.

"Objekt I / Objeto I / Object I"
Escultura de 1985 en Sindelfingen, Alemania, a la entrada de la Biblioteca Pública / 
1985 sculpture in Sindelfingen, Germany, in front of the Public Library
_________________________________________________________

Theodor Severin Kittelsen, artista noruego nacido en 1857. Es uno de los artistas más populares del país. Se hizo famoso por sus pinturas de naturaleza, así como por sus ilustraciones de cuentos de hadas y leyendas, especialmente de trolls.
Cuando tenía 17 años, su talento fue descubierto por Diderich Maria Aall, y se convirtió en pupilo de la Escuela de dibujo Wilhelm von Hanno en Christiania (actualmente Oslo). Gracias al generoso apoyo económico de Aall pudo más tarde estudiar en Múnich. En 1882 obtuvo una beca estatal para estudiar en París. En 1887 regresó a Noruega para siempre. 
Se asentó con su familia en una casa y estudio, que llamó Lauvlia, cerca de Prestfoss, durante 1899. Kittelsen pasó allí los mejores años de su vida artística. Durante ese período, fue contratado para ilustrar los Cuentos Populares Noruegos (Norske Folkeeventyr), por el coleccionista de folclore noruego Peter Christen Asbjørnsen y Jørgen Moe.
Murió en 1914.

Ilustración para / Illustration for "Norske Folkeeventyr, Huldra forsvant / 
Cuentos Populares Noruegos, El Hada desaparecida / Norwegian Folktales, The Fairy That Disappeared"


El 28 de Abril es el cumple de

José Vital Branco Malhoa, pintor, y profesor portugués conocido como José Malhoa, nacido en Caldas da Rainha en 1855. Comienza sus estudios de Bellas Artes con sólo doce años, destacando por sus facultades y calidad artística.
Está considerado como un pionero del movimiento artístico del naturalismo en Portugal estando integrado en el grupo artístico de Leao. Su trabajo también se aproximó al Impresionismo. Fue el primer presidente de la Sociedad nacional de Bellas Artes portuguesa y recibió la Gran cruz de la Orden de Santiago. Falleció en 1933.

"O Ateliê do Artista / El estudio del artista / The Artist's Studio"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 93 × 127 cm., 1893-94. Museo de arte (São Paulo, Brasil / Brazil)
_________________________________________________________

Frances Mary Hodgkins, una pintora principalmente de paisajes y bodegones, y durante un corto período diseñadora de textiles. Nació en Nueva Zelanda en 1869, pero pasó la mayor parte de su vida en Gran Bretaña. Se la considera una de las más prestigiosas e influyentes artistas neozelandesas, aunque es su obra realizada en Europa, más que aquella que creó en su tierra, en la que descansa su reputación.
En 1901 dejó su tierra natal por Europa, viajando a Bretaña, pero visitando también Francia, Holanda, Italia y Marruecos. Regresó a Nueva Zelanda y estableció un estudio en Wellington. En 1906 regresó a Londres. Su primera muestra en solitario tuvo lugar allí en 1907.
En 1919, después de la Guerra, viajó a Francia, donde recibió la influencia de Matisse y Derain, pero desarrolló su propio estilo, altamente personal, que produjo un fuerte impacto en su primera exposición en solitario en Londres. Esta tuvo lugar en la Galería Claridge en 1928. Murió en 1947.

"Loveday y Ann: Dos mujeres con una canasta de flores / 
Loveday and Ann: Two Women with a Basket of Flowers"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 67,3 x 67,3 cm., 1915. 
Tate Gallery (Londres, Inglaterra / London, England)


El 29 de Abril es el cumple de

Jean-Jacques Caffieri, escultor francés nacido en 1735. Formaba parte de una familia de escultores venidos de Italia durante la regencia de Mazarino. 
Pensionado en la Villa Médicis de Roma de 1749 a 1753, fue agregado a la Academia real de Pintura y Escultura de Francia en 1757. Fue asimismo alumno de François Lemoyne. Durante su estancia en Roma, coincidió con Charles-Louis Clérisseau, Julien-David Le Roy (1728-1803), Gabriel-François Doyen, Louis Lagrenée, Augustin Pajou y Jean-Baptiste Vallin de La Mothe.
Realizó los retratos o bustos de numerosos hombres ilustres, entre otros los de Pierre Corneille, una de sus obras más famosas, Thomas Corneille, Philippe Quinault, Jean de la Fontaine y Jean-Philippe Rameau. Murió en 1792.

"Jean-Baptiste Poquelin, más conocido como Molière / Jean-Baptiste Poquelin, known as Molière"
Mármol / marble, exhibido en el Salón de 1787 / exhibited in the 1787 Salon
Museo del Louvre (París, Francia / France)

Moliére en "El Hurgador" / in this blog[Aniversarios (CL)], [Aniversarios (CCLXXIX)]
_________________________________________________________

Raja Ravi Varma (രാജാ രവി വര്‍മ്മ), artista indio nacido en 1848 en el Estado Principesco de Travancore (en la actual Kerala) que alcanzó reconocimiento por su representación de escenas de las obras épicas Mahabharata y Ramayana. Sus pinturas están consideradas como los mejores ejemplos de la fusión de las tradiciones indias con las técnicas del arte académico europeo.
Varma es especialmente recordado por sus pinturas de mujeres vestidas con saris, retratadas de forma elegante y bien proporcionada. Se convirtieron en importantes motivos en su época, se podían encontrar reproducciones en casi cada casa de las clases medias. Su exposición a occidente le llegó al ganar el primer premio en la Muestra de Arte de Viena, en 1873. Varma murió en 1906 a los 58 años. Se le considera uno de los grandes pintores en la historia del arte indio.

"Sarasvati / Saraswati", Karla-Lonavla, oleografía / oleograph


Hoy, 30 de Abril, es el cumple de

Francesco Primaticcio, pintor, arquitecto y escultor manierista italiano nacido en 1504, que pasó la mayor parte de su carrera en Francia. Se formó con Giulio Romano en Mantua y fue alumno de Innocenzo da Imola, ejecutando las decoraciones del Palazzo Te de dicha ciudad italiana antes de procurarse un puesto en la corte de Francisco I de Francia en 1532. 
Fue uno de los artistas que lideró la obra del Palacio de Fontainebleau, pasando allí gran parte de su vida. Conservó el cargo de pintor de corte con los herederos de Francisco, Enrique II y Francisco II. Sus obras maestras, la Sala de Hércules en Fontainebleau, les ocuparon, a él y su equipo desde los años 1530 a 1559. Sus composiciones manieristas y su canon de belleza influyeron en el arte francés durante el resto de siglo. Se dedicó a la arquitectura al final de su vida. Murió en 1570.

"El Nilo / The Nile", carboncillo blanco, pluma y tinta / white charcoal, pen and ink, 1540s. 
École nationale supérieure des Beaux-Arts (París, Francia / France)
_________________________________________________________

Tsukioka Yoshitoshi (月岡 芳年), artista japonés nacido en 1839. 
Es ampliamente reconocido como el gran maestro del ukiyo-e, un género de pintura e impresión en madera. Se le concoce también como uno de los grandes innovadores de la forma. Su carrera abarca dos eras, las dos últimas del período Edo en Japón, y los primeros años del Japón moderno que siguió a la Restauración Meiji. Como muchos japoneses, Yoshitoshi estaba interesado en las cosas nuevas que llegaban del resto del mundo, pero con el tiempo se preocupó cada vez más por la pérdida de algunos aspectos de la cultura japonesa tradicional, entre ellos la impresión en madera. 
Al final de su carrera, llevaba una lucha casi sin ayuda contra el tiempo y la tecnología. Mientras él trabajaba a la antigua, Japón estaba adoptando los métodos occidentales de reproducción en masa, como la fotografía y la litografía. Murió en 1892.

"Okudera Kouemon Fujiwara Hidetomi", 
Ronin número 7 de "Seichu gishinden (Cuentos de la lealtad verdadera)". 
De una rara e incompleta serie de 47 Ronin, publicada el 6/1868 por Masudaya / 
Ronin number 7 from Seichu gishinden, “Tales of True Loyalty.” 
From a rare uncompleted set of the 47 Ronin published 6/1868 by Masudaya



Textos en inglés / English translation

On April 27 is the birthday of

Lutz Ackermann, German sculptor born in 1941 in Sindelfingen. He graduated in the years 1955 to 1958. Was formed as tinsmith, plater and plumber at Daimler-Benz. He studied drawing from 1958 to 1960 with S. Werner in Stuttgart. Until 1964 he worked as a graphic artist and industrial designer and since then only as a sculptor. Since 1973 he produced works in steel, wood and stone. He presented solo and group exhibitions of artists since 1979. Lutz Ackermann started in 1986 expanding his study, former home of railroad, turning the project into a work of art called (KKW). 
He has won several awards and was one of the participating artists at the Symposium César Manrique in Lanzarote, Gran Canaria.

Theodor Severin Kittelsen, Norwegian artist born in 1857. He is one of the most popular artists in Norway. Kittelsen became famous for his nature paintings, as well as for his illustrations of fairy tales and legends, especially of trolls.
When at the age of 17 his talent was discovered by Diderich Maria Aall, he became a pupil at Wilhelm von Hanno’s drawing school in Christiania (now Oslo). Because of generous financial support by Aall he later studied in Munich. In 1882 Kittelsen was granted a state scholarship to study in Paris. In 1887 he returned to Norway for good.
He settled with his family in a home and artist studio which he called Lauvlia near Prestfoss during 1899. Kittelsen spent his best artistic years here. During this period, Kittelsen was hired to illustrate Norwegian Folktales (Norske Folkeeventyr) by the Norwegian folklore collector Peter Christen Asbjørnsen and Jørgen Moe.
He died in 1914.

On April 28 is the birthday of

José Vital Branco Malhoa, Portuguese painter and teacher known as José Malhoa, born in Caldas da Rainha in 1855. Began his art studies with only twelve, noted for his power and artistic quality. 
He is considered a pioneer of the art movement of naturalism in Portugal being integrated into the artistic group of Leao. His work also was close to Impressionism. He was the first president of the National Society of Fine Arts and received Portuguese Grand Cross of the Order of Santiago. He died in 1933.

Frances Mary Hodgkins, a painter chiefly of landscape and still life, and for a short period was a designer of textiles. She was born in New Zealand in 1869, but spent most of her working life in Britain. She is considered one of New Zealand's most prestigious and influential painters, although it is the work from her life in Europe, rather than her home country, on which her reputation rests.
In 1901 she left New Zealand for Europe, travelling to Britain but also visiting France, the Netherlands, Italy and Morocco. She returned to New Zealand and established a studio in Wellington. In 1906 Hodgkins returned to London. Her first solo show was there in 1907.
In 1919, after the War, she went to France, where she was influenced by Matisse and Derain, but developed her own highly personal style, which made a strong impact at her first one-person show in London at the Claridge Gallery in 1928. She died in 1947.

On April 29 is the birthday of

Jean-Jacques Caffieri, French sculptor born in 1735. He was part of a family of sculptors came from Italy during the reign of Mazarin. 
Pensioner at the Villa Medici in Rome from 1749-1753, he was added to the Royal Academy of Painting and Sculpture in France in 1757. He was also a student of François Lemoyne. During his stay in Rome, coincided with Charles-Louis Clerisseau, Julien-David Le Roy (1728-1803), Gabriel-François Doyen, Louis Lagrenée, Augustin Pajou and Jean-Baptiste Vallin de la Mothe. 
He made portraits or busts of many famous men, including those of Pierre Corneille, one of his most famous works, Thomas Corneille, Philippe Quinault, Jean de la Fontaine and Jean-Philippe Rameau. He died in 1792.

Raja Ravi Varma (രാജാ രവി വര്‍മ്മ), Indian artist born in 1848 in the princely state of Travancore (presently in Kerala) who achieved recognition for his depiction of scenes from the epics of the Mahabharata and Ramayana. His paintings are considered to be among the best examples of the fusion of Indian traditions with the techniques of European academic art.
Varma is most remembered for his paintings of sari-clad women portrayed as shapely and graceful. Varma's paintings became an important motif of the time, reproductions being found in almost every middle-class home. His exposure in the west came when he won the first prize in the Vienna Art Exhibition in 1873. Varma died in 1906 at the age of 58. He is considered among the greatest painters in the history of Indian art.

Today, April 30, is the birthday of

Francesco Primaticcio, Italian Mannerist painter, architect and sculptor born in 1504. He spent most of his career in France. He trained with Giulio Romano in Mantua and was a pupil of Innocenzo da Imola, executing decorations of the Palazzo Te (Imola) before procuring a position at the court of Francis I of France in 1532. 
He was one of the artists who led the work of the Palace of Fontainebleau, going there most of his life. He retained the position of court painter with the heirs of Francis, Henry II and Francis II. His masterpieces, the Board of Hercules in Fontainebleau, occupied he and his team during the years 1530-1559. His Mannerist compositions and his canon of beauty influenced French art during the rest of the century. He devoted himself to architecture at the end of his life. He died in 1570.

Tsukioka Yoshitoshi (月岡 芳年), Japanese artist born in 1839. 
He is widely recognized as the last great master of the ukiyo-e genre of woodblock printing and painting. He is also regarded as one of the form's greatest innovators. His career spanned two eras – the last years of Edo period Japan, and the first years of modern Japan following the Meiji Restoration. Like many Japanese, Yoshitoshi was interested in new things from the rest of the world, but over time he became increasingly concerned with the loss of many aspects of traditional Japanese culture, among them traditional woodblock printing.
By the end of his career, Yoshitoshi was in an almost single-handed struggle against time and technology. As he worked on in the old manner, Japan was adopting Western mass reproduction methods like photography and lithography. He died in 1892.

No hay comentarios:

Publicar un comentario